maanantai 30. kesäkuuta 2014

Holiday Magic's, time to makeup...

Vuosi 1968 ja sen jälkeen....

Suomen markkinoille tuli ruotsin kautta uusi, lähes ennen tuntematon myynti idea.
Voimakkaan mainonnan ja "viidakkorumpu" systeemien avulla aloitus oli hyvin nopea ja tuotteiden myynti tuli hyvin suosituksi, etenkin eteläisemmässä suomessa.
Näiden tuotteiden nimi Holiday Magic Cosmetics, sekä kauneus- ja kylpy saippuat, markkinointi ja myynti tapahtui kotimyyntinä, erikseen järjestettävillä illanvietto tyylin, myynti ja/tai markkinointi tapahtumina, hieman tupperware kutsujen mallin mukaisesti.

(Tupperware tuotteet oli suomessa ensimmäinen, joka aloitti tämän tyyliset myynnit vain hieman aikaisemmin, joka oli Elisabeth Rehnin maahan tuoma myynti idea 1965.)

Halukkaita jälleen myyjiä Holiday makeup tuote sarjalle ilmaantui yhä vain enemmän. 
Myyjät, useimmiten koti-äidit tai edustus-rouvat halusivat vaihtelua arki harmauteen, saaden tästä uuden illanvietto ja samalla seurustelu tilaisuuden itselleen.
Mutta monien onnistui myös paikata taloudellista tilannettaan kohottaen statustaan riippumatta avio-miesten palkkasta ja monien ansiotulo ohitti usein miehen palkan. 

Pian tämä hyvin menestyvä myyjä sai piirimyyjän arvon ja värväsi itselleen myyjiä jotka toimivat hänen jälleenmyyjinä, ostaen kaikki myydyt tavarat omalta piirimyyjältä.
Kun joku näistä uusista menestyi ketju jatkui, edellisen toimiessa uutena piirimyyjänä.
Myyntityöhön osallistuivat kiitettävästi toki myös monet työssäkäyvät naiset, joiden etuna oli myynti myös työpaikalla, oman päivä työn ohella, ja tietenkin samoin myös
illanvietto tilaisuuksissa. Monet naiset hylkäsivät myös normaalin päivätyönsä.
Oli aviopareja jotka hylkäsivät työpaikkansa, aviomiehet jotka jättivät työnsä alkaen
kiertää vaimonsa avustajina erilaisissa itse järjestetyissä myyntitapahtumissa, tai suurien yleisötapahtumien yhteydessä, jos lupa järjestyi. 

Monen taloon alkoi ilmestyä yhtä sun toista pientä luxusta. Koruja, kodinkoneita, väri-TV, minkkiturkkeja, moneen pihaan ilmestyi parempi tai uusi laadukas auto, muutamillet pihoille toinen, ns. rouvan auto, kakkos-auto, hankittiin uusi osake, uusi talo, tai korjattiin vanha uuteen kuosiin.

Verraten omaan 1184 markan palkkaani (1971), näiden Holiday Magic myyjien ansiot olivat suuria. Vuosiansiot kohosivat helposti 10.000 -30.000 luokkaan, joka tosin oli vain kuulopuhetta, joidenkin lehti juttujen tukemana.
Suurimmat "piirimyyjät" nostivat asionsa 100.000 markan kokoisiksi ja tämän ylikin.
Osa näistä ansioista paljastui vasta muutamia vuosia myöhemmin, kun kaikelle tuli
suhtellisen nopea loppu.
Kovin monet jäivät nuolemaan näppejään. Eniten joutuivat kärsimään ne henkilöt jotka toimivat piirimyyjinä, ja joiden varastot oli suurimmat ja myös suurimmat sitoumukset.

Monet menettivät paljon muutakin kun viimeisen muutaman vuoden aikana hankitun, moni menetti osakkeet, talot ja autot menivät perintään tai oikeuteen, kuten kävi erään ulos-ottomiehen vaimolle. Muutamia avioeroja sekä erilleen muuttamisia kun velkojen
summat olivat ehtineet ulosotto virastoon. Toisten onnistui päästä nolla tilanteeseen velkojen ja vastuiden kanssa lainaa ottamalla, tai omaisuutta vapaaehtoisesti myyden Aviopari joka jätti vakituisen työpaikan, eikä saanut enää työtä, selvisi nolla tilanteella.

Holiday Magic jälkimaininki jatkui tosi pitkään, lähes kaikkien siihen osallistuneiden, sekä monien tuomarien ja oikeuslaitos juttujen keskuudessa. Julkisuus-kohu laantui
suhteellisen nopeasti, suomen jälkimainingit arviolta vuoteen 1977 mennessä.
--------
HolidayMagic 1974
--------
Holiday Magic (cosmetics) was a multi-level marketing organization, founded in 1964, by William Penn Patrick (1930–1973) in the United States. Originally the organization distributed goods such as home-care products and cosmetics.

Company distributors were encouraged to recruit other distributors in a multilevel marketing structure, which was later characterized as a pyramid scheme.

On May 16, 1974, a compromise settlement with approximately 31,000 class members, establishing a trust fund worth $2,600,381, was approved by the court.[vague] 
The organization was dissolved in 1974, subsequent to the death of Patrick in 1973.

In 1964, after a bankruptcy and several business failures, Patrick (age 33) was walking by a garage in San Rafael, California, and noted that fruit-scented cosmetics were being sold. The company called Zolene was about to go out of business. Patrick bought all of the cosmetics supplies for $16,250, and founded Holiday Magic, Inc. After the purchase, Patrick began selling distributorships in his new company.

Patrick, a student of Alexander Everett (founder of Mind Dynamics), used Mind Dynamics techniques as well as the Silva Mind Control Method in the Holiday Magic organization.

Legal Problems
The State of California filed suit against Holiday Magic in December, 1972.

In February 1973, Holiday Magic was sued by Avon Products. In the lawsuit, Avon Products' claimed that "Holiday Magic employees distributed leaflets accusing Avon of goon squads, paying off The District attorney's office.."

In June 1973, the United States Securities and Exchange Commission filed a lawsuit against Holiday Magic, charging Patrick with "bilking some 80,000 people out of more than $250 million through his Holiday Magic cosmetics and soap empire."

The company was investigated by the Federal Trade Commission, and in June 1973 the company was found guilty of deceptive trade practices. The FTC found that Holiday Magic was in violation of section 5 of the Federal Trade Commission Act, and section 2 (a) of the Clayton Antitrust Act.

In 1973, Holiday Magic's proceedings were prohibited by the Market Court of Sweden, and a fine of 2 million kronor was imposed.

Pyramid scheme
The company was termed as part of the "big three" scams, in a 1974 United States Senate hearing before the Consumers of the Committee on Commerce that dealt with pyramid sales.1974 hearings before the Congressional Oversight panel of the Federal Trade Commission described Holiday Magic as a "Multi-level marketer of cosmetics", that used an "unfair and deceptive pyramid distribution scheme". Holiday Magic was also labeled a "pyramid scheme" and a "multi-level distributorship" by the United States Bureau of Domestic Commerce, in their 1976 published book: Crimes Against Business: A Management Perspective.
The company was cited by the United States House of Representatives in a 1975 hearing as an example of consumer fraud, again in 1977, and in 1991, in a hearing by the House Committee on Small Business. Katz's Everybody's Business: An Almanac also referred to Holiday Magic as a "pyramid sales organization". Turner described it as one of the first "pyramid marketing" companies in America. Clarke referred to the company as an "illegitimate" business.

Tobias poked fun at the pyramid nature of the organization, in his book The Only Investment Guide You'll Ever Need, telling readers to be wary of "..Holiday Magic - where the big money to be made was not in selling cosmetics, but in selling franchises to sell franchises (to sell franchises).."
 Howe wrote in the San Francisco Chronicle that Holiday Magic was "..one of the largest of all pyramid schemes.."
Holiday Magic is used as an example in graduate level criminal justice coursework to analyze the nature of corporate scams. According to the Duke Law Journal: "Illegality permeated every facet of the promotion of the Holiday Magic marketing program."
 One of the Holiday Magic Inc. cases was also cited by The University of Chicago Law Review and the Columbia Law Review.
The Office of the State Attorney General in Maine, United States cites In re Holiday Magic, Inc., 84 F.T.C. 748 as an example of pyramid schemes.
Faltinsky described Holiday Magic as "..the largest pyramid scam of all time.."
Related Companies
Leadership Dynamics
In 1967, William Penn Patrick wrote a booklet, entitled Happiness and Success through Principle, and founded Leadership Dynamics based on those principles. Holiday Magic distributors were invited, though not required, to attend the Leadership Dynamics Institute self-improvement sessions at a cost of $1000 each. Those in the positions of Instructor General, Trainer General, and Senior General were required to take the training. Navarro described the training as having "overtones of strict military training techniques.

Ben Gay, a high-level instructor at Leadership Dynamics, was President of Holiday Magic in the United States. Though he claimed Leadership Dynamics was a separate company, "..in no way related to Holiday Magic, Inc.", Gene Church pointed out many inconsistencies in this statement, in his book The Pit: A Group Encounter Defiled.

Mind Dynamics
William Penn Patrick bought Mind Dynamics in 1970. The Mind Dynamics course was cited as providing "a means of achieving personal success through the conscious use of the subconscious mind". Distributors for Holiday Magic, who took the course, have considered it as a Holiday Magic Business expense. ".

Sales Dynamics
Sales Dynamics was another program of instruction for pay available to Holiday Magic Distributors to help them in their business activities.

Ceased operations
In 1974, after almost 10 years in operation and tied to pyramid schemes and controversy, both Leadership Dynamics and Mind Dynamics ceased operations.

Later information
CEO and President Roland R. Nocera pleaded guilty to securities fraud, in the case United States v. Nocera, et al. (unrelated to Holiday Magic). Larry Stephen Huff, another key individual in the company, served two years in a Federal Prison, for charges related to a Ponzi scam (unrelated to Holiday Magic).

Abe F. March held several executive positions for Holiday Magic and parent company U.S. Universal; Regional Vice President, Canada (1971–1972), Vice President, Greece (1972–1973) and Managing Director for Sta-Power, Germany (1973). He subsequently bought exclusive rights for Middle East distribution of Holiday Magic cosmetics and formed his own company, Beauty Magic, in Beirut, Lebanon. In 2006 he published a book (To Beirut and Back - An American in the Middle East) dealing, in part, with his experiences.

4 kommenttia:

  1. Itresanttia taas kerran:) Kyllä näitä myyntituotteita aina riittää, nyt ovat uudet kujeet ja kulhot, meikit ja muut, tarjontaa on aika paljon kaupan ja verkon lisäksi, osahan näistä verkostuukin lehtimyynnin ja esittelyn lisäksi. Moniin on minuakin kosiskeltu mukaan, mutta tuskin niissä palkoille pääsee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomenta Sinulle, siniseen mielellään verhoutuvalle mustalle leskelle.
      Kiitos nyt vaan itttelles ;) tästä relevantista intresantista kommentistasi.

      Tämä tarna tuli mieleeni eräästä naapurin tytöstä, joka aikoinaan, ollessani vielä alle rippikoulu ikäinen, oli suomen lähes ainoa naispuolinen automyyjä.
      Kokonaiseutena katsoen hän sai vuosi (1966?) Suomen paras automyyjä, tittelin.
      Työpaikka oli Jussilan Autoliike.
      Autot edustivat silloista brittiläistä laatua.
      Jaguar, Rover ja muu British Leyland yhtymän auto-tuoteperhe.
      BL-yhtymän traktorit olivat jo Keskolla,
      joten Jussilan Autoliikkeen lisänä oli David-Brown traktorit.

      Poista
  2. Kertomillasi kutsuilla en muista olleeni, mutta tupperware- kutsuilla me pienten lasten äidit käytiin toistemme luona. Ehkä ne olivat silloin enempi kahvikutsuja, joissa myynti ei ollut etusijalla kuten nykyään, jolloin on saatava tietty myyntitulos että emäntä saa lahjansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Petriina.
      Nämä oli sellaisia kotona pidettäviä kahvikekkereitä ensi alkuun, kuten tupperwarekin.
      Myynti muhi hiljalleen laajentuen ensimmäiset vuodet ja laajeni lähes räjähdysmäisesti.
      Laajentuminen oli suuremmillaan 1971 -1973 ja ensimmäiset merkit alkoivat näkyä 1974 vuoden alaun jälkeen, mutta jälkimainiki jatkui hetken.
      Mulla on jotenkin se käsitys, ettei tämä ylettynyt kovin korkealle, vaikka ympäri suomen sanaa saatoin käyttää tuolla tekstissä.
      Pidän tätä eteläisen suomen, siis Vaasa-Joensuu linjan alapuolella olleena ilmiönä.
      Tästä en kuitenkaan ole varma, eikä taida enää olla kuka muistais paremin.

      Poista