maanantai 10. helmikuuta 2014

TAMROCK - TAMPELLA

                     


Vuonna 1844 Nils Johan Idman ja Carl August Ramsay perustivat Tammerkosken 
(Tammerforss) rannalle rautaruukin (blast furnace), joka sai nimekseen Tampereen masuuni /Tammerfors masugnen / Tammer-rapids Fire nest.
Ruukki menestyi huonosti ja perustajat myivät sen vuonna 1856 Seinäjoen ruukinpatruunalle Gustaf August Wasastjernalle, joka muutti masuunin konepajaksi.

Tampereen konepajalla valmistettiin aluksi laivoja, puuhiomakoneita ja vesiturbiineja sekä vuodesta 1900 lähtien höyryvetureita.
Yhtiön kolmanneksi toimialaksi tuli metsäteollisuus, kun Tampella perusti vuonna 1872 Tampereelle puuhiomon ja osti vuonna 1886 Inkeroisten puuhiomon. Inkeroisiin Tampella rakensi myöhemmin paperitehtaan, jota laajennettiin useaan otteeseen (nykyisiltä nimeltään Anjalan paperitehdas ja Inkeroisten kartonkitehdas).

Tampella aloitti 1930-luvun alussa kranaatinheittimien valmistuksen. 
Paperikoneita ja kallioporakoneita alettiin valmistaa 1950-luvun alussa.
Vuonna 1960 yhtiön nimeksi muutettiin Oy Tampella Ab. 
Tampella-nimi oli sitä ennen ollut pitkään käytössä yhtiön tuotemerkkinä.

Tekstiiliteollisuus laajeni vuonna 1934, kun Tampella osti vuonna 1898 perustetun Tampereen Puuvillatehdas Oy:n, jolla oli tehdas Tampereen Lapinniemessä. 
Kaikki Tampellan tekstiilituotanto siirrettiin Lapinniemeen vuonna 1977. 
Tampellan tekstiilitehtaiden toiminta päättyi 1980-luvun puolivälissä.

Vuonna 1960 yhtiön nimeksi muutettiin Oy Tampella Ab. 
Tampella-nimi oli sitä ennen ollut pitkään käytössä yhtiön tuotemerkkinä.

Vesiturbiinien valmistus aloitettiin 1856. 
Aluksi Tampella valmisti useita turbiinityyppejä, vuodesta 1923 pääasiassa Kaplan-turbiineja. 
Valtaosa Suomessa nykyään käytössä olevista turbiineista on Tampellan valmistamia Kaplan-turbiineja. 
Laivojen valmistus alkoi 1857 ja päättyi 1910. 
Ensimmäinen höyrylaiva rakennettiin talven 1857–58 aikana ja laskettiin vesille 1859. Kaikkiaan Tampella rakensi noin 60 alusta.

Ensimmäinen puun hiomakone jonka Tampella toimitti 1869 Fredrik Idestamin hiomo Nokia. 
Puunhiomakoneet säilyivät Tampellan konepajan keskeisinä tuotteina hyvin pitkään. Vielä 1960-luvulla Tampella oli maailman suurimpia puuhiomakoneiden valmistajia. 

Esimerkiksi historiallisesti arvokkaalla Vääräkosken kartonkitehtaalla Ähtärissä on 3 Tampellan 1940-luvulla valmistamaa kylmähiomakonetta.
Höyryvetureiden valmistus alkoi 1898, kun Valtionrautatiet tilasi yhtiöltä 40 veturia. Vuoteen 1957 mennessä, jolloin vetureiden tuotanto päättyi, Tampella oli valmistanut yli 900 veturia. 
Suurin Tampellan valmistama veturityyppi oli raskas tavarajunaveturi 
Tr1 (Tampella "Risto") lempinimi Risto.

Höyrykattiloiden valmistus alkoi laivakattiloilla, sen jälkeen tehtiin veturikattiloita. 

Voimalaitoskattiloiden valmistus alkoi 1930-luvun alussa ulkomaisilla lisensseillä. Sellutehtaiden soodakattiloista tuli keskeinen tuote 1960-luvulta alkaen. Soodakattiloiden ohella Tampella valmisti sellutehtaiden talteenottolaitoksia.

Tampellan asetuotanto alkoi 1932 kevyiden 80 mm:n kranaatinheittimien valmistus
81KRH 71Y  ja sitä seurasi raskaiden kranaatinheittimien valmistus 1930-luvun lopusta alkaen Tampella 120 mm Mortat.
Tykkejä Tampella valmisti sotavuosina Boforsin lisenssillä (mallit 
37K/36 ja 105H37). Ensimmäinen täysin suomalainen kenttätykki (122K60) valmistui 1960. 
Tampellan 1980-luvulla valmistama kanuuna 155 K 98 on edelleen Suomen kenttätykistön pääase.
Sota-aikana Tampellan aseosaston pääasiallinen työ oli omien ja sotasaaliina saatujen tykkien korjaus.
Vuosina 1950–1974 Tampellalla oli israelilaisten kanssa Soltam = SLOMO-TAMPELLA
yhteisyritys aseiden valmistusta ja markkinointia varten. 

Lentokonemoottoreita Tampella valmisti 1930-luvulta sotavuosien loppuun. 

Sota-aikana valmistusohjelmassa olivat myös lentopommit.
Tampella valmisti Outokumpu Oy:lle kallioporakoneiden varaosia sota aikana.

Höyryvetureiden valmistuksen päätyttyä 1957 Tampella alkoi valmistaa vetureiden dieselmoottoreita saksalaisen MAN AG:n ja ranskalaisen Alsthomin (nykyään Alstom) lisensseillä. DV 12 LOKOMOTIVE

Sodan jälkeen ryhtyi suunnittelemaan omaa porakonemallia. 



Kone valmistui 1952 ja siitä tuli vähitellen menestystuote, josta kuuluisin ominaisuus muutamia vuosia myöhemmin,
oli penkki kiinnitys ja ilmanpaineella tapahtuva poran automaattinen syöttö, joka oli käänteen tekevä ylöspäin tai sivuille tapahtuvassa porauksessa, josta vasinkin ylöspäin tapahtuva oli aikaisemmin hyvin raskas ja hankala työvaihe, porauksessa käytetyn jäähdytys veden ja porauksessa irtoavan kivisakan takia 
Porakoneiden ohella Tampellan porakoneyksikkö (Tampella Tamrock Oy) valmisti porausjumboiksi kutsuttuja, usean poran käsittäviä porausvaunuja ja paineilmakompressoreita. 

                                                                  Tamrock Cator
                                                                       Tamrock DT 113 
Tamrock valmisti/ valmistaa myös TORO tuotemerkillä olevia kaivoskuormaajia. 
                                                           Tamrock Toro 450
Tamrock Toro 501 DL-9
 Tamrock Toro AMT
    
                                                              Tamrock Toro 1250
Tamrock valmisti / valmistaa edelleen myös alansa johtavia tunneli ja kaivosautoja.
                

1972 alussa Asko-Upo aloitti suomalaisten iskuvasaroiden suunnittelelun. Vasarat pohjautuivat Tamrock iskuvasaran rakenteeseen. Vasaroita suunnitellut Teuvo Grönfors siirtyi kuitenkin Roxonille, joka osti myös iskuvasarasuunnitelmat. 
Syksyllä 1974 Roxonilla aloitti juuri koulusta valmistunut hydrauliikkainsinööri Pekka Heikkonen, joka alkoi suunnitella laitetta eteenpäin. 

Tamrock valmisti sivutuotteena ensimmäisenä suomessa ROXON hydraulivasaroita (Tampere, Kalkku) jotka yhdistettiin 1980 luvulla RAMMER hydraulivasaroiden kanssa

Roxon myi iskuvasaroita menestyksekkäästi ympäri maailman paljolti Tamrock yhtiön ansiosta, jonka Tamrock tuote valikoimaan ROXON iskuvasarat silloin kuuluivat.

                           
Rammer on maailman johtava hydraulisten iskuvasaroiden valmistaja. Rammer on myös ensimmäinen joka valmisti suurimman ja suosituimman iskuvasaran.
Rammer vasarat ovat rikotustehoiltaa maailman tehokkaimpia iskuvasaraoita.
Etenekin pienissä purku-vasaroissa teho ja kestävyys, ovat hyvän suosion takeena.
                

                                          
                                                                          Tamrock Toro 50
                                                               Tamrock Toro 50
Tamrock Toro 60
                                                               Tamrock Toro Subra
Tamrockin osti ruotsalainen Sandvik AB.

Vuonna 1991 Tampellan puolustusvälineyksikkö ja Puolustusministeriön 
Vammas - kosken - tehtaat yhdistettiin Vammas Oy:ksi, 
josta tuli myöhemmin osa Patria Oy:tä. 
Tampella jäi yhtiöön vähemmistöosakkaaksi 22,3 % osuudella. Tampellan osuus myytiin vuonna 1997 Patria Oy:lle.
Tampellan metsäteollisuus (Tampella Forest Oy) ja pakkausteollisuus (Tambox Europe Oy) myytiin 1991 Enso-Gutzeit Oy:lle

Vesiturbiinien valmistus (Oy Tamturbine Ab) ja kattiloiden valmistus (Tampella Power Oy) myytiin norjalaiselle Kvaernerille vuonna 1996. 
Yhdysvaltalainen General Electric osti Tamturbinen 1999 ja jatkoi toimintaa Tampereella nimellä GE Energy (Finland) Oy. 
Itävaltalainen Andritz osti vesiturpiini liiketoiminnan GE:ltä 
ja nyt nimenä Andritz Hydro Oy. 
Tampella Power yhdistettiin Kvaernerin Pulping & Power -divisioonaan. 

Vuonna 2006 Metso Oyj osti koko tämän divisioonan Kvaerneriltä, jolloin Tampellassa harjoitettu kattila valmistus palasi takaisin suomalaisomistukseen.
Paperikoneiden valmistus (Tampella Papertech Oy) myytiin Valmet Oy:lle vuonna 1992.  
Vuonna 1997 Tampellasta oli jäljellä enää vain kallioporakoneita valmistava tytäryhtiö Tampella Tamrock Oy. 
                                                                Tamrock Zootrac DHAT
Tamrock 200 + Valmet 8150
                                                                                            Tamrock Commando 120
                                                                                  Tamrock Commando 120 Rock Drill
                                                                                    Tamrock 200 + Valmet 8150
                                                              
                                                                                      Tamrock 300 
                                                                                        Tamrock  Dino 400
                                                                                       
                                                  
                                                              Tamrock Dino 500
                                                       
                                                                 Tamrock Dino  Tamrock 700 Crawler Drill
                                          Tamrock 800 Crawler Dril Lämmin ohjaamo kallistuva ylävaunu
                                                                                     Tamrock Ranger 800. 
                                                                Tamrock Pantera 900
                                                         Tamrock CHA 110 Drill Rig
Tamrock  Series 2 Gator R/C Blast Hole Drill Rig
                                                                   Tamrock DPi 1500
                                                                                     Tamrock Axera DO-6-226
                                                                            Tamrock Robolt 520-30                                                                                                                                   
Ruotsalainen Sandvik Ab osti Tampellan osakekannan ja muutti yhtiön nimen ensin Tamrock Oy:ksi ja myöhemmin Sandvik Tamrock Oy:ksi. 

Vuonna 2006 yhtiön nimeksi tuli Sandvik Mining and Construction Oy. 
Yhtiö toimii, toiminta jatkuu edelleen suomessa, alueet Tampere, Turku ja Lahti.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti