maanantai 12. elokuuta 2013

VAMMAS BACKHOE Osa-1

            
Vammas oli Vammalassa sijainneen Puolustusministeriön omistaman konepajan tuotemerkki. 
Tehdas valmisti muun muassa kaivureita (Backhoe)
Puolustusministeriön tehdas Santahamina valmistettiin hydraulisen traktorikaivurin prototyyppi jo vuonna 1954. 
Uittoväylän ruoppausta talvella Hydro-kaivurilla (myöhemmin Riuku-Vammaksena tunnettu).; Elias Purhonen
Tätä Hydro -nimistä laitetta valmistettiin lähes 200 kappaletta Santahaminassa, mutta tehdas paloi 1957, minkä jälkeen tuotanto siirrettiin Vammalaan, jossa Puolustuslaitoksen Vammaskosken Tehdas jatkoi traktorikaivurin valmistusta. 
Kaivuri sai nimen kosken mukaan Vammas. 
PL Vammaskosken Tehdas ja Oy Tampella Ab:n puolustusvälineyksikkö yhdistettiin vuonna 1991 
(PL = Puolustus-väline-Laitos)
                                  
                                                                        Vammas "Riuku" Kaivuri
 Riuku-Vammas oli tehtaan ensimmäinen malli, ja se sai nimensä ohjaamon ylle sijoitetusta, pitkän varren päässä olleesta vastapainosta. 
Ensimmäiset sarjavalmisteiset koneet valmistuivat 1955 Santahaminassa, ja silloin se tunnettiin nimellä Hydro ja oli samalla aivan ensimmäisiä hydraulisia kaivureita euroopassa. 



Kuten kaikissa kaivureissa tuohon aikaan, oli Riuku-Vammaksessakin peruskoneena traktori, useimmiten se oli Fordson Major, sittemmin Power Major tai Super Major. 
Toinen vaihtoehto oli lähinnä Nuffield "4", 4/60 tai 10/60, mutta Fordsonia pidettiin järeämmän rakenteensa vuoksi sopivampana. 

                                    Vammas 6,5 jälkeen Ford 5000

Kaivuri painoi paljon ja maantie ajo suorat jäykät taka-akselit eivät kestäneet. Koneen hypähtely kuoppaisella tiellä aiheutti liikaa rasitusta taka akseleihin.
Pääasiassa "Riukua" käytettiin metsäojien kaivamiseen.
Kaiken kaikkiaan "Riukua" valmistettiin yli 1000 kappaletta. 
Koska Riuku-Vammaksessa oli varsin alhainen työpaine, oli mainoshokemana "Matalapaineinen, hyvämaineinen"




Vammas "Kersantti"  Ford 4000

Vammas Major + Ford 6610

                                    
                                                                                   Vammas "Major"  Ford 6610

Kersantin seuraajaksi esiteltiin 1970-luvun lopussa Major. 
Näkyvimpänä muutoksena siinä oli kokonaan uusi puomisto, eikä siinä ollut enää traktorin pellityksiä näkyvillä. 
                                     
                                           Vammas Major C 

"Vanhan" Majorin peruskoneena oli Ford 6610. Majorista esiteltiin 1984 uudistettu versio jonka muutoksena oli uusi, ergonomialtaan huomattavasti kehittynyt turvaohjaamo, uusittu pellitys, sekä väritys; tutun keltaisen lisänä oli musta katto ja konepelti. 
Peruskoneena oli 82 hevosvoimainen Ford 6610, tai sen turboahdettu versio 7610, jossa oli 100 hevosvoimaa. Vaihteistona siinä oli tavallinen Fordin 8+2 vaihteinen synkronoimaton, mutta vaihtoehtovarusteena oli saatavissa englantilaisen Brockhousen valmistama momentinmuunnin ja suunnanvaihtaja, jonka oleellisin hyöty oli helpompi ja pehmeämpi liikkeellelähtö siirrettäessä konetta ojankaivun aikana. 

1980-luvun alussa sai uuden Ford County 774-traktorin tai Vammas Majorin ostaja kaupanpäälle ilmaisen matkan USA:n Fordin tehtaille.

Kesko OY:n kautta markkinoitiin myös Majoria 80-luvun jälkipuoliskolla. Se oli Vammaksen ensimmäinen komponenttikone, eli se ei enää perustunut traktoriin. Moottorina oli Kubota, muunninvaihteistona ja taka-akselina ZF.
Tämä siksi kun kesko edustamat Nuffied ja Leyland traktori valmistukset loppuivat.


                                                     Vammas Korpraali

Korpraaleja valmistettiin 1970-luvun alussa 10 koneen sarja, se oli ainoa Vammas, jossa tukitassujen sylinterit olivat pystysuorassa, (eurooppalainen) ilman saranoita. 
Kaivulaitteessa oli myös mekaaninen sivusiirtomahdollisuus. 
Korpraali oli Vammaksen ensimmäinen yhdistelmäkone, eli edessä oli etukuormaaja.Oli myös nelivetoinen (carraro) malli.
Konetta valmistettiin Ford 6610 ja kaksi Leyland 272 syncro traktorin päälle.


                                         Vammas Pioneer


                                                           Vammas "Magnum" Kubota 6 cyl engine.

Magnum esiteltiin Pioneerin seuraajaksi ja se oli Vammaksen ensimmäinen runko-ohjattu kone. Siinä oli runko-ohjauksen lisäksi myös etupyöräohjaus. 



Kubotan 6 sylinteri. moottori, Sauer-Sundstrand hydrostataattinen ajovoimansiirto, Hurth taka-akseli + aluevaihde, Carraro etuakseli ja Rexroth kuormantunteva (L-S) työhydrauliikka. 

Magnum sai erittäin hyvän vastaanoton, mutta mallin lanseeraus tapahtui juuri 1990-luvun alun laman kynnyksellä ja myyntimäärät jäivät vähäisiksi. 
Koneviesti-lehden viikon kestäneessä testissä kone sai suorastaan ylistäviä lausuntoja erityisesti ohjaamon ergonomia sekä ketteryys. 
Magnum markkinoitiin Suomessa Keskon, Ruotsissa Kommunal Maskiner'n kautta. 

Vammaksen ura kaivureiden valmistajana päättyi vuonna 1992, kun Lännen Tehtaat osti Vammaksen kaivurituotannon. 
Vammas keskittyi sen jälkeen maanrakennuskoneissa tiehöyliin ja Lännen Tehtaat kaivureihin.

Kaivureiden lisäksi Vammas valmisti myös tiehöyliä. 
(JUNE, JU-14, myöhemmin RG-6V, RG-14, RG-16, RG-17, RG-18, RG-181, RG-186, RG-281 RG-286, RG-254)


Aluksi ruotsalaisella lisenssillä olevia (June ja JU-14) maantie karhu (höylä).
1960-luvulta lähtien omaa tuotekehitystä olevaa Teräskarhu merkki tie höylä. 

Tiehöylästä käytettiin ensin nimeä "tiekarhu", koneen suurten voimien johdosta.
Tiekarhuna nimi säilyi vielä silloinkin kun aloitin koulun. 
Vasta myöhemmin tuli "oikeita" teräskarhu merkkisiä tiehöyliä, jotka höyläsi tietä.
                                                      Tiekarhu (Road-bear)

                                                   Oikea Teräskarhu / Real Steel-Bear (myöhemmin Lokomo)

Lokomo AH 132 

                                                               Lokomo AH 134
                        

                                                                Vammas RG-14

                                                            
                                                                    Vammas RG 16

Tiehöylä liiketoiminta ja valmistus myytiin vuonna 2007 Veekmas Oy:lle. 
VEEKMAS OY






11 kommenttia:

  1. Onko sinulla Hydrosta enemmän tietoa? Mistä tuo Santahaminan valmistusmäärätieto on peräisin? Olen kuullut, että koneita tehtiin Santahaminassa alle sata. Minulla on Vammalassa tehty Hydro ja ei oikein löydy mistään tietoa sellaisesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan tähän hätään ei vielä ole valmiina
      Mutta tulossa on tämän tiedon mukaan.

      Poista
    2. Jos on tietoa, niin mielelläni vaikka soittaisin, tai sähköpostin välityksellä kuulisin Hydroista tarkemmin. Olisi muutama kuva laittaa myös.
      apollo(at)luukku.com
      Tuota kautta voi lähestyä. Tuonne tulee niin paljon roskaa, että hihkaisee vaikka tähän perään, niin osaan etsiä viestin.

      Poista
    3. Laiton jonkinlaisen s-postin liikkeelle,
      ainakin kone näytti niin...

      Poista
    4. Kiitos. Tuli perille ja vastasinkin jo. Jatketaan sähköpostilla.

      Poista
    5. Ok.
      Tarvii yrittää jatkaa siellä...

      Poista
  2. Hei. Vammas Magnumin Kubota moottorissa on neljä sylinteriä eikä kuutta. Magnumista on olemassa myös toista moottoriversiota, mutta sekin on turboahdettu nelosmoottori. Ilmeisesti myös Lännen ehti valmistaa muutaman Magnumin 1991-1993 tai 94. Ensimmäinen koskaan valmistettu Magnum lienee valmistenumeroltaan 3600, korjatkaa jos olen väärässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niissä keskon myymissä oli Kubota suora 6 sylinterinen ahtamaton. Sitten oli Ford piirimyyjien myymissa koneissa Fordin nelikkoja...

      Poista
    2. Keskon myymä Magnum on nelisylinterinen turboahdettu 73 kW v4300 tb ja sekin on varsin ahtaassa tilassa.
      Myöhemmissä malleissa lienee Cummins.

      Poista
  3. Meiltä löytyy tuhannes valmistettu riuku.
    Ei ole tosin käynyt 17 vuoteen, kun kone levisi 2000 keväällä.
    Tarkoitus olisi laittaa kuntoon, kyllä sillä vielä urakkaa olis tarjolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi. Minkä päälle se on ympätty, ja onko se vielä riukupuomilla :)
      Mikäs koneeseen tuli, pakkanenko, vai öljyn vähyys.
      Urakkahommiin tuskin enää kovinkaan kova sana, muta harrastelukäyttöön sillä vielä ehtis mukaan..

      Poista