maanantai 18. kesäkuuta 2012

MOVAX / UNISTO / NOX - ROTOTILT

Eräs hyvin innovatiivinen keksijä ja monen sovellutuksen alulle laittaja Yrjö Raunisto, joka on hyvin monipuolinen kehittelijä jonka keksimiä tuotteita ja laitteita on paljon.
Aikaisempi toiminta Åkerman ja Rotator Oy:n edustamien konemerkkien kanssa antoi asennus, rakenne, huolto ja korjaus työstä saaduista kokemuksista vankan pohjan oman yrityksen toiminnan pyörittämiseen.

Korjaamo aika päättyi ja Raunisto aloitti Kobelco kaivin koneiden maahan tuonnin ja myös japanilaisen NPK hydraulivasaran ja NPK lisälaitteiden myynnillä.  
1999 Rauniston Hydropisteen toiminta lisääntyi MOXY Dumpper koneilla.
Laman vaikutukset alkoivat rasittaa koneiden myyntiä ja markkinointia kuten myös kaikkia muita toisia maarakennus koneita suomessa myyviä yrityksiä, joten raunisto myi ja Valmet Traktori Oy osti 1991 vuosi Kobelco ja NPK tuotteiden edustuksen.


Kobelco kone edustus siirtyi (Valmet) keskittymisen Suomen Rakennuskone yhtiölle, joka perustettiin Hankkija yhtiön lopettaessa. Näin Kesko, jolla oli vuodesta 1984 asti ollut Kobelco pyöräkuormajien maahantuonti-sopimus, sai myös Kobelcon kaivurit.

Japanilaiset koneen valmistajat halusivat kiihkeästi myös suomen vaatimattomille kone myynti markkinoille. Euroopan valloituksen japanilaiset koneet olivat alkaneet jo 1980-luvun alussa, saade hyvän jalansijan, ja onhan suomi ollut jäpanin kumppani pitkään. Onhan Suomeen tuotu japanilaisia autoja ennen kuin europan viennin alkua, joten pelkkä omien resurssien esittäminen ei enää riittänyt japanilaisille valmistajille.

Lisää tietoa, Palkinnot, Keksinnöt, Tunnustukset.

TERRA PATRIS


MOVAX

APONOX OY

TUTUSTU MYÖS DYNASET TUOTTEISIIN 
Also check out the dynaset products

Rauniston tekemään tuote kehittelyyn kului mielestäni myös combacti hydraulinen kauhan pikakiinnitys, 12-30 tonnisiin kaivin koneisiin asennettava joiden ansiosta kuljettajan ei enää tarvinnut nousta koneesta lukitsemaan kauhaa mekaanisesti.

Käytössä oli aikaisemmin oikeastaan vain mekaanisia, käsin lukittavia liittimiä, joilla työkoneen kauha tai muu vastaava laite voitiin avata, kiinnittä, näin vaihtaa toiseen.
Eniten käytetty oli Åkerman (nyk. Volvo) kauha kiinnitys, pyöräkuormaajissa volvo.

Ainoan poikkeuksen muodosti hieman kevyemmät Ranskalaiset koneet, Mecalac sekä
Bel-Job minikaivurit joiden kauhan kiinnitys voitiin avata / sulkea koneen ohjaamosta.
Kiinnitys oli hyvin pieni ja siro, hydrauli toiminto, mutta riittävän luja käyttöä ajatellen.

Yhä vielä tänään, kaikki käytössä olevat hydrauliset pikakiinnitys laitteet pohjautuvat
tuohon Bel-Job koneiden mekaaniseen pikakiinnitys laitteen periaatteeseen joka ensimmäisenä täysin hydraulisena toimi Mecalac, pyörivissä monitoimi koneissa.

Tukipaalujen asennus työmalla. Kaivuri on hieman liian lähellä onnistuakseen kunnolla. Syy ilmeisesti liian ahdas, työskentelyn vaatima tila jossa konetta ei jostain syystä ole tilaisuutta siirtää parempaan työ asentoon tai taitamaton tai laiska kuljettaja.

Larssenit / Pontit / Sheet Piling

Tällä videolla näytetään tukiponttien (Larssen) asennusta työmaalla.
Koska olen työskennellyt paljon kaivinkoneilla, niin tässä kaivinkone on hieman liikaa lähellä asennus kohdetta, kunnolla onnistuakseen. Syy tähän on ilmeisesti liian ahdas tila jossa työtä soritetaan. Kuljettaja ei tarpeeellisen tilan puuttumisen johdosta kykene asettamaan konetta työn sujumisen kannalta parempaa työ asentoon.

Toisaalta kysymyksessä saattaa olla myös hieman liian taitamaton kuljettaja, pelisilmä kun tuntuu puuttuvan, tai näyttää kuitenkin olevan hieman liikaa hukassa
Voihan kysymyksessä myös olla liian laiska kuljettaja joka ei viitsi "elää mukana" tilanteessa, ei liiku tarpeeksi tai liikuta konetta, jolla saadaan oikea työn asento.

Ponttien käsittely työmalla oli hankalaa, samoin niiden nostelu ja upotus tuolloin käytössä olevilla koneilla. 
Suurta hankaluutta tuotti etenkin ponttien myöhemmän vaiheen ylös nostaminen.

                         
                  Larsen pontti liitos. Joka toinen oikein joka toinen nurin.

Näiden työmailla saatujen havaintoje, puutteiden ja muiden seikkojen johdosta, syntyi ajatus markkinoilla olevasta tyhjästä tilasta, jossa olisi tarvetta ja tilaa laittelle ja konelle joka pystyisi korvaamaan hankalat ponttien noston ja käsittelyn niitä asentavan koneen vierelle helpommalla työllä ja ehkä myös suorittamaan nämä kaikki työvaiheet
yhdellä kertaa. 

Näin syntyi kohtuullisen pieni ja hyvin näppärä sekä käyttäjä ystävällinen laite.   Hankaliin asennustapoihin ja koneisiin verraten voitiin nyt hoitaa nämä samat asia työmalla jo yleensä muutenkin olevilla kaivin koneilla, tätä samaa perus konetta hyödyntäen.



Movax Compact 7-12 tn koneisiin.

Tuohon aikaan käytössä oli ainoastaan mekaanisesti tai ilmanpaineella toimivia pontin nosto laitteita joten näiden työvaiheiden yksinkertaistaminen ja helppo käsiteltävyys synnytti ajatuksen koneesta jolla kykenee iskemään, asentamaan, käsittelemään näitä sivupontteja helpommin sekä hyvin vaivattomasti, kuin vanhoilla menetelmillä.

Tämän jälkeen kun edellä mainittu ja videoilla esiintyvä laite laite oli osoittautunut hyvin käyttökelpoiseksi ja helpoksi syntyi myös ajatus ja sen myötä tarve, joilla näitä pontteja voi nostaa niitä jo käsittelevällä koneella myös purkuvaiheessa maasta ylös siirtää asennus kohtaan suoraan autosta tai työpisteen varastolta samalla peruskoneella.

Nosto / Movax Sheet Pile Driver

Kun tämä Larsenien asennus kokeilu onnistui,oli laite osoittautunut hyvin toimivaksi syntyi samalla ajatus, miksi näitä ei voisi nostaa vastaavalla menetelmällä ylös maasta.

Näiden purkaminen kun oli osoittautunut monesti hankalaksi ilmanpaineella toimivilla laitteilla, jotka tarvitsivat erillisen suuritehoisen ja siis iso kokoisen kompressorin, joka aiheutti pajon meteliä ylös nostettaessa, paljon hankalasti käsiteltäviä ilma letkuja, sekä monivaiheisen työvaiheen ennen kuin puretut pontit oli saatu lastattua autoon.

 Yrjö Rauniston tahti jatkuu yhä...
Meidän kannattaa olla ylpeitä tämän kaltaisista pienyrittäjiksi mainituista, heistä joiden ansiosta nousu lähes aina lähtee liikkeelle, koska. He luovat kysyntää ellei sitä ole.

                   Kiitos mielenkiinnosta sivujani kohtaan.
                   Hyvää illan jatkoa.

3 kommenttia:

  1. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista