tiistai 11. tammikuuta 2011

Tummanpunainen, original Finnish version

                        




Vuonna joskus (64-68) nuoruudessa, kun bensa maksoi 42-68 penniä litralta.
Diesel 28 penniä, poltto-öljy 8-11 penniä litralta, esson mittarilta, suoraan ostaen.

Auto, Isuzu Bellet rek nro ESP-67,  ilman liekkikuvioita. Yksi pistevalo ja kaksi lisävaloa nokallaan. Etutilat huisin hyvät, tilavat. Takaosan tila ahdas, kapeneva, kuin saab-96.
Pakoputki hieman "suoristettu" ja jatkettu putkenpäässä näkyvällä äänitehosteella. Sisällä lisämittarit, 3 kpl, omassa paneelissaan, kierrosluku- omana, etu vasemmalla.

Hyvät pitkänojaiset istuimet, matka-ajoonkin sopivat. kokolattian peittävät matot ja
vaihdetangon uusi muotoiltu nuppi. Erillinen kierrejousitus joka pyörälle, taittuva
taka-akseli. Isot, uuden malliset takavalot perutusvaloineen. Puu-alumiininen ralliratti.
Hihnajarrut takana. Tehokkaat, kun toimivat. Vanha huono (Hilmann-)Anglia systeemi.
Erillisestä pyöränripustuksesta (McPherson) johtuen, taka-akselin oli oltava joustava.

Tehokas kone. Ei tietysti pärjännyt kiihtyvyydessa Fiatin /Cortinan yläpuolisille nokka-akseli koneille, Mutta istui hyvin käteen "raskaana" siis vankkana, painavana autona.
Sieti jumalattomasti kallistumista kaatumatta. Ainoana haittana kurvittelussa oli tuo
taittuva taka-akseli.

Kun paino siirtyi asfaltilla, liikaa kallistuessa toiselle takapyörälle saattoi ehkä joskus huomata pulttien katkeamisen perämurikan laipalta ja irtonaisen, vielä pyörässä toisesta päästään kiinni olevan akselin kolkuttelevan hirveellä jyskeellään pohjaa juuri takapenkin alta. Tunkilla ylös, uudet pultit laippakiinnitykseen, ja taas matka jatkui.

Kunnes kerran, soraisella heinäkuisella kotitiellä, sisäkurvissa, sunnuntai puolipäivän jälkeen lähes kasikymppisessä (kulma) kurvissa vastaan saapasteli vajaa propsirekka,
perävaunu tyhjänä. Kiirettä ja lähelläpiti tilannetta. Hetken tauko seuraavalla suoralla.

Matka jatkui.  Kunnes jälleen tuli uusi kurvi, asfaltilla. Vauhdikkaasti, ja pultit pettivät.
Äkillinen väistöyritys turhan esteen kiertämiseksi oli tuon viimeisen kurvin syynä.
Sillä kertaa mutka oli jyrkkä, ja irronnut irtain akselin liike oli liian raju auton hallintaan.
Silmä-käsi-jalka-yhdistelmä ei kyennyt hallittsemaan tuota ylimääräistä pomppimista. 

Niin loppui tummanpunaisen taru, hieman samoin kuin oheisessa videossa viitataan
tytärkään ei ollut nimismiehen, erään kylän "silmäätekevän" kylläkin.





3 kommenttia:

  1. Ajattelessää! Nyt bensa maksaa puolitoista e/litra.
    Huviajelut ja korttelirallit ovat onneksi vain nuoruuden konhotuksia:)

    VastaaPoista
  2. Bensa, joka on vain jalostusjäte, pakollinen sivutuote, on nyt halpaa
    suhteutettuna tuonajan hintatasoon.
    Näin ne viisaat tilastot väittävät.
    Auton lyhennys oli 52mk/kk+korot.
    Autokorttia ajoin hakemaan Säkylän nimismieheltä (kansliasta) rekisteröimättömällä Zyndapp-moottoripyörällä, suuntaansa noin neljäkytäviiskilsaa. :))
    Ei silloin oltu pikkutarkkoja. Traktori-kevytmotarikortin sai "veikkaamalla", mikäli vain kolme oli väärin kuulustelijan katsoessa tuloksia.

    VastaaPoista
  3. Tuo nimismies oli hieman myöhemmin poliisiylijohtaja Jyrki Levon.
    Ihan erityypin Mies, kuin tämä nykyinen, joka on pelkkä ......

    VastaaPoista